fredag 18 maj 2012

Stekta potatisklyftor med vitlök och citron gott tillbehör till det grillade.

Stekta potatisklyftor med vitlök och citron!
Några extra nattgäster av det mindre slaget gjorde urvalet till middagen något begränsat. Men grillad fläskfilé verkade vara ett helt ok alternativ så vi körde på det. Småfolket fick pommes medans vi vuxna gjorde stekta potatisklyftor med vitlök och citron. Dessa är så himla goda så jag rekommenderar verkligen er att prova någon gång!


Recept
Stekta potatisklyftor med vitlök och citron, 4 pers
500 g potatis, fast sort (jag tog mer...)
4 msk olivolja
4 vitlöksklyftor, oskalade
lite timjan och rosmarin
finrivet skal av 1 citron
25 g smör
flingsalt


Gör så här:
1. Skär potatisen i klyftor, lägg dem i vatten i 10 minuter. Låt rinna av och torka dom lite.
2. Hetta upp oljan i en ugnsfast form eller en gryta/stekpanna. När den är riktigt het lägg i potatisarna och vitlöken.
3. Dämpa värmen och bryn runt om. Lägg i det mesta av skalet och kryddor, lägg över ett lock och låt potatisen steka i sin egen fukt i 15 minuter, sänk värmen lite till om det behövs.
4. Tag bort locket och öka värmen och bryn på lite till. Rör i smöret.
Häll över på ett förvärmt fat, salta rikligt och garnera med lite skal och kryddor.


Till detta hade vi köpt Bea,kall. Jag har fått någon slags hang up på detta, tycker att det är löjligt gott för tillfället. Kan inte bestämma mig för om jag tycker bäst om Lohmanders eller Rydbergs, så jag måste nog fortsätta smaka tills jag bestämt mig...

Kram Lottzy

2 kommentarer:

  1. Vad gott det låter med citron till potatisen! Ser läckert ut också.
    Måste absolut pröva receptet.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Vad gott med citron och vitlök på potatisen.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!