torsdag 12 januari 2012

Räksoppa a la Mannerström inleder 40-års middagen.

Räksoppa
Maken fyllde 40-år och det måste så klart firas rejält! Vi började fira på eftermiddagen med tårta som ICA-teleborg bjöd på! Vilken bra present tyckte min kära make som lovat att fixa tårtan om jag fixade resten. Ja vissa kommer undan lätt...
Ica-tårtan


Efter en liten promenad och lite sällskapande så gick vi lös på lite champagne. Den var riktigt fin och lite extra kul blir det när den in te finns på systemet, mamma och Ingvar har nämligen privatimporterat den när de var i Frankrike sist.


Middagsmenyn för dagen var:
- Förrätt: Räksoppa
- Huvudrätt: Calvadosstekt kalkonfilé med kantarellrisotto och hemmagjord tranbärssylt. 
- Efterrätt: Tiramisu


Recept 
Räksoppa, 4 pers
600 g färska räkor
2 msk olivolja
1 st finhackad gul lök
1 bit färsk fänkål, skuren i små tärningar (ca 50g)
1 tsk tomatpuré
6 dl fiskbuljong (av tärning)
1 dl torrt vitt vin
3 dl vispgrädde
lite cognac
Salt och nymalen peppar efter smak
dill till garnering


Gör så här:
1. Skala räkorna men spara skalen. Ställ räkorna svalt så länge.
2. Fräs räkskalen i oljan i en kastrull någon minut.
3. Tillsätt lök, fänkål och tomatpuré.
4. Fräs ytterligare ett par minuter.
5. Tillsätt fiskbuljongen och vinet, låt allt sjuda 10-12 minuter.
6. Sila.
7. Häll tillbaka buljongen i en kastrull.
8. Häll i grädde och koka ca 10 min.
9. Smaka av med salt och peppar och eventuellt en skvätt cognac. 

10.Dekorera med räkorna och dill. Servera gärna med vitlöksbröd.






Receptet på soppan kommer från Mannerströms bok skaldjur. Den fick jag på morsdag så jag misstänker att min man vill att jag ska göra något från den och det passade väl bra en dag som denna!


Recept på resten av menyn kommer inom kort. Om någon nu vill veta



//Lottzy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!