onsdag 25 januari 2012

Creme brûlée - enkel, god men ändå lite spännande.

Creme Brûlée  -thats it 
Ibland blir man bara så sugen på en gammal hederlig klassiker. Så när jag funderade på vilken efterrätt som helgens gäster skulle få så föll valet på en creme brûlée. Och jag gjorde den rätt upp och ner inga krusiduller här inte. Barnen tycker att det är väldigt spännande när jag tar fram min lilla brännare också så där vinner man pluspoäng bara på det = )


Recept 
Creme brûlée, 6 pers alt 4 vuxna, 4 barn
1 vaniljstång
4 dl vispgrädde
1 dl mjölk 
1 dl strösocker
6 äggulor
1 ½ msk råsocker




Gör så här:

1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna med hjälp av en kniv. 

 3. Blanda vaniljstång, vaniljfrön, grädde och mjölk i en kastrull. Koka upp under omrörning. Dra av från värmen. 
4. Rör samman socker och äggulor. 
5. Häll över gräddmjölken och rör om noga. Häll blandningen i ugnssäkra portionsformar. 
6. Ställ formarna i vattenbad och grädda i nedre delen av ugnen ca 60 min tills krämen börjar stelna. De stelnar ännu mer när de kallnat. 
7. Förvara i kyl till strax före servering. (skönt att gör dagen innan t ex)
8. Strö råsocker jämnt i formarna och bränn av dem med en gasbrännare tills sockret smält och fått fin brun färg.

//Lottzy


Gott är det, det finns ju liksom en orsak till varför klassiker är just klassiker, eller hur?!
Vysch in i ugnen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!