måndag 21 november 2011

Indisk kycklingcurry när man har det lite "hurry"

Kyckling alltså, det är min favoritingrediens, snart kommer det nog att växa fjädrar på någon i familjen. Kyckling är ju så otroligt användbart, man kan ju variera i det oändliga som det verkar. Och snabbt går det. Här är ett recept som jag ofta använder till vardags när det ska gå undan, Indisk kycklingcurry. En barnvänlig variant som går hem hos alla. När jag frågade sönerna vad jag skulle skriva om den här rätten så sa de: "skriv att det är jätte jätte gott, enda felet var att du gjorde för lite" Då hade jag 800 g filé till vår familj....
Indisk kycklingcurry en helt vanlig vardag


Recept på 
Indisk kycklingcurry
4 st kycklingfileer
2 vitlöksklyftor
1/2 msk tomatpuré
1 tsk ingefära
1/2 tsk torkad koriander
1 tsk garam masala
1 tsk gurkmeja
1 krm chilipeppar
1/2 dl vatten
2 dl creme fraiche
färsk bladpersilja och eller koriander




Gör så här:
1. Skär kycklingen i strimlor
2. skala och hacka vitlöken.
3. Bryn kycklingen.
4. lägg i vitlök och tomatpuré och bryn lite till
5. I med resten av ingredienserna och låt puttra tills köttet är klart.
6. Garnera med persilja eller koriander
Servera det med Basmatiris.


Allt som allt är det väl färdigt på max 20 minuter!


//Lottzy

1 kommentar:

  1. Min son älskar kyckling! Tack för receptet.

    Ang lampan, så vet jag inte vilket märke det är. Det står inget på den, ingen kartong till den heller. I alla fall så är den köpt på Stajl på Linnégatan i Göteborg. Och den kostade 349kr.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!