tisdag 4 oktober 2011

Wallenbergare en goding med historia.



Wallenbergare a la Lottzy

Wallenbergare är en rätt som hela familjen Löfgren gillar, det är bra det! Jag brukar alltid roa barnen med att berätta lite om biffens uppkomst. Det finns ju några varianter så det blir brukar bli lite diskussioner kring middagsbordet, vilket vi gillar. 


Här kommer en variant: Wallenbergare var från början en elegant restaurangmaträtt bestående av en panerad kalvfärsbiff serverad med potatispuré, ärtor, lingon och skirat smör. Rätten torde vara uppkallad efter häradshövdingen Marcus Wallenberg någon gång under 1930- talet. Det sägs att han hade problem med magen och att denna rätt därför uppkom, den ska vara snäll och len mot magen. Ja det finns många historier om Wallenbergarens uppkomst men ingen tycks veta med säkerhet vem som serverade den för alldra första gången.

Recept på Wallenbergare , 4 portioner
700 g kalvfärs (finmald) 
 3 st äggulor 
 0,5 dl grädde 
 SoP 
1 tsk socker
Lite ströbröd 

  Gör så här:
1. Blanda allt till och forma till biffar
2. Strö över lite ströbröd och salta och peppra.
3. Stek på medelhög värme ca 15 minuter

Recept potatismos
12 st potatisar (mjöliga, medelstora) 
0.5 dl grädde                            
2 dl mjölken                                20gram smör                                      lite muskkotnöt
SoP


Gör så här:
1.Koka potatis och häll av vattnet.
2. I med smör och rör runt
3. Vispa med elvisp tillsammans med mjölk och grädde
4. smaksätt med muskot salt och peppar

Servera med rårörda lingon och brysselkål, smaskens
//Lottzy


2 kommentarer:

  1. Vad gott det ser ut! Skriver ut ditt recept, jag ska åka och handla nu:)).
    Jag tycker inte det är så kul att laga mat, så jag behöver verkligen all inspiration jag kan få.
    Ha det bra!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Hej
    Ohh va gott det ser ut, hungrig var jag redan innan jag tittade in här, nu blev jag jättehungrig :)
    Superhärliga recept du delar med dig av, ska bli intressant att se vad du lagar i juletid.
    Hoppas maken förstår vitsen med blomman :)
    Ha en jättefin kväll.
    Kram på dig.
    Jessica

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!