onsdag 6 april 2011

Ugnsstekt kyckling med rosmarin, oliver och kapris - GI fast ändå inte

Ugnsstekt kyckling med rosmarin, oliver och kapris

Här är ett supergott kycklingrecept, ugnsstekt kyckling med rosmarin, oliver och kapris, som egentligen är ett GI-recept så om man bara tar bönsallad till så är man hemma på den fronten. Men jag är inget GI-fan så jag körde ugnsstekta nypotatishalvor till, mmm. Barnen tycker att denna rätt är ganska god, men det är något konstigt i såsen (vin antar jag) så hela juryn gav 8:or denna kväll. Jag är nöjd med det för jag tycker att det är supergott.

Ugnsstekt kyckling med rosmarin, oliver och kapris, 4 portioner

4 kycklingfiléer
1 citron
några kvistar rosmarin
2 vitlöksklyftor
3 msk olivolja
salt
peppar
2 dl vitt vin
2 msk tomatpuré
1 knippa bladpersilja
2 dl svarta oliver
3 msk kapris

    Gör så här:

    1. Sätt ugnen på 200 grader.
    2. Blanda olivolja, citronsaft, pressad vitlök, hackad rosmarin, salt och peppar.
    3. Pensla kycklingfilén med blandningen och lägg den i en ugnsfast form.
    4. Koka ihop vin och tomatpuré. Tillsätt hackad bladpersilja, kapris och oliver. Häll det över kycklingen.
    5. Grädda i ugnen ca 40 minuter.
    6. Servera med bönsallad och ugnsstekta potatishalvor
    Just i dag så körde jag med blandade oliver och stora cocktailkapris för lite skön effekt. Jag och barnen drack bubbelvatten med pressad citron medan maken unnade sig en öl.

    //Lottzy

      3 kommentarer:

      1. Ser supergott ut......
        Jag älskar oliver/kapris.....
        Kram på dig och din fina blogg..

        Kram Camilla

        SvaraRadera
      2. Härligt att läsa din matblogg, det här ser supergott ut...många bra matideer har jag fått..
        hittade dig via FB. Trevlig helg kära granne mitt emot..:-)

        SvaraRadera

      Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!