söndag 27 mars 2011

Tacosgratäng med kycklingfärs á la Lottzy.

Vi har ett litet dilemma här hemma när vi ätit tacos. Som hos alla barn så står en tacomiddag högt upp på önskelistan vad gäller festmiddag. Jag vill helst ha kycklingfärs eftersom jag tycker att det blir lite saftigare då. Men se då uppstår ett problem, förpackningarna med kycklingfärs består av 400 g färs och vår familj äter ca 500 g färs. Så vad tusan gör man av det som blir över? I dag på Willys så råkade jag se att de säljer frysta tacosgratänger, aha tänkte jag, det kan ju inte vara så svårt att svänga ihop. Sagt och gjort det fick bli ett litet experiment denna kväll - kycklingtacosgratäng. Det blev succé, barnen tyckte att de hade en fantastisk mor och gav två tior i betyg, själv skulle jag snarare gett en 5:a… Salladen var given, det som blev över från tacosmiddagen passade ju hur bra som helst till!

Recept
Kycklingtacogratäng, 4 pers
Ca 800 gram potatis
Ca 350 gram kycklingfärs
1 rödlök
½ röd paprika
4 färska champinjoner
2 ½ dl matlagningsgrädde
salt
gratängost (hade riven cheddar i frysen)

Gör så här:
1. Skala och skiva potatisen
2. Skär rödlök, champinjoner och paprika i önskad storlek
3. Lite smör i botten och så varva potatis medsalt, lök, paprika, champinjoner och tacosfärsen. Börja och   sluta med potatis.
4. Häll sist på matlagningsgrädde och in ugnen 225 grader i ca 40 minuter.
5. När det är ca 10 minuter kvar på med osten.




//Lottzy

3 kommentarer:

  1. Mmm, det lät smaskigt! Det blir nog middagen ikväll här tror jag! Kram

    SvaraRadera
  2. Näe, nu läser jag din blogg vid fel tidpunkt igen! Såå smaskigt och såå hungrig jag blev... och det är två timmar kvar till lunch...
    Kramiz

    SvaraRadera
  3. Mmm va mkt gott du har här!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill ta dig tid att lägga en liten kommentar. Alla glada tillrop, tips och idéer mottages tacksamt. Tack på förhand!